Thursday, September 21, 2006

Kukuhkan jenama tingkatkan persaingan

Oleh MOHD. NAHAR MOHD. ARSHAD


PERSAINGAN dunia perniagaan semakin sengit dewasa ini. Indeks persaingan perniagaan yang terkini menunjukkan bahawa Malaysia menduduki tangga ke-23 dalam senarai tersebut.

Ini menunjukkan bahawa masih banyak perkara yang perlu kita lakukan dan perbaiki untuk meningkatkan tahap persaingan negara di peringkat global.

Kerajaan sentiasa menyediakan pelbagai insentif yang menarik bagi menggalakkan penglibatan para pelabur dari dalam mahupun luar negara dalam bidang perniagaan. Hakikatnya, persaingan global dunia perniagaan menyaksikan bagaimana benua Asia kini menjadi enjin dalam menjana pertumbuhan ekonomi dunia. Pasaran yang wujud di China, India, ASEAN, Jepun dan Korea Selatan menyediakan wadah baru untuk pertumbuhan ekonomi dunia.

Syarikat-syarikat multinasional melihat Asia sebagai pasaran baru yang menarik. Ada beberapa sebab yang menjadikan Asia semakin penting kepada ekonomi dunia.

Antaranya, kuasa beli penduduk Asia telah menunjukkan peningkatan ketara sejak beberapa dekad lalu. Asia juga mempunyai kelebihan dari segi sumber-sumber ekonomi yang banyak. Tambahan pula, produktiviti di Asia juga meningkat dengan ketara dan ini banyak disumbangkan oleh peningkatan taraf pendidikan di Asia. Selain itu, kos perniagaan di Asia juga secara relatifnya agak murah berbanding tempat-tempat lain di dunia.

Semua ini menjadikan intensiti persaingan di Asia semakin hebat.

Selain persaingan daripada multinasional luar, ia juga datang daripada kalangan syarikat-syarikat gergasi Asia sendiri. Ini menuntut strategi perniagaan yang berkesan oleh syarikat-syarikat Asia yang sekian lama lebih tradisional dalam pendekatan perniagaannya. Winning in Asia: Strategies for Competing in the New Millennium oleh Peter J. Williamson menjelaskan betapa syarikat-syarikat Asia perlu bangkit dan mempertingkatkan keupayaan persaingan perniagaan untuk berjaya di pentas global. Pastinya perkara ini tidak terkecuali kepada syarikat-syarikat di Malaysia.

Untuk ampuh bersaing, antara perkara penting yang perlu diberi perhatian ialah mempertingkatkan lagi kedudukan jenama barangan dan perkhidmatan yang dikeluarkan. Ke arah itu, kualiti barangan dan perkhidmatan merupakan suatu perkara yang mesti dititikberatkan. Pengukuhan jenama hanya wujud setelah faktor kualiti ditekankan.

Ini dapat dilihat dalam konteks pengukuhan jenama barangan dari Jepun. Suatu ketika dahulu, slogan made in Japan merupakan sesuatu yang dicari oleh pembeli.

Yang pasti, jenama yang mantap sangat penting dalam konteks persaingan global masa kini. Ini kerana, rata-rata produk adalah sama tetapi jenamalah sesuatu yang dapat membezakannya dengan produk lain. Kesetiaan pembeli juga ada kaitan dengan faktor jenama.

Syarikat-syarikat di Malaysia perlu melihat soal pengukuhan jenama sebagai suatu bentuk pelaburan jangka masa panjang. Malangnya, masih banyak yang melihat perkara ini sebagai suatu kos kepada syarikat. Sikap ini dikhuatiri akan mengakibatkan barangan kita hilang daya saing untuk jangka masa panjang.

From Utusan Malaysia on 22 Sept. 2006

No comments: