Wednesday, April 12, 2006

Kesan krisis kewangan individu

Oleh MOHD NAHAR MOHD ARSHAD


BOLEH dikatakan setiap daripada kita ingin mencapai tahap ‘kebebasan kewangan’ (financial freedom). Namun, ramai pula sering terperangkap dalam kitar kewangan tanpa kesudahan apabila saban bulan, semua duit gaji yang diterima habis digunakan bagi membayar keperluan isi rumah dan menjelaskan hutang-piutang tertunggak.

Keadaan kewangan akan menjadi lebih buruk apabila seseorang mencapai peringkat meminjam (biasanya pinjaman jangka panjang) untuk membayar hutang yang sebelum ini (hutang jangka pendek) - tahap ‘gali lubang, tutup lubang.

Perkara ini bukan sahaja melibatkan individu, tetapi turut melanda syarikat-syarikat dan juga beberapa negara.

Kita sering dengar laporan tentang syarikat-syarikat gergasi yang terjerumus dalam kancah ini dan akhirnya terpaksa diselamatkan.

Tidak kurang juga, ada negara-negara yang terlibat sama dalam keadaan ini seperti yang berlaku ke atas beberapa negara Amerika Latin dan mereka juga terpaksa ‘diselamatkan’.

Beberapa pakar ekonomi melihat keadaan ini terjadi akibat masalah sistem kewangan sekarang yang bertunjangkan sistem riba, wang kertas dan sistem rizab pecahan.

Secara sistemik, keadaan muflis terpaksa wujud akibat dari kepincangan sistem kewangan yang terbina atas tiga dasar tersebut.

Justeru, agensi kewangan pusat biasanya berperanan penting bagi ‘mengawal’ keadaan agar tahap kemuflisan yang berlaku adalah minimum.

Biasanya, apabila sesebuah syarikat gergasi dilanda masalah kewangan, kerajaan selalunya campur tangan dengan segera menjamin syarikat tersebut.

Isu ini pernah hangat di negara kita semasa krisis kewangan pada 1997 hingga 1998.

Begitu juga hakikatnya apabila sesebuah negara hampir muflis.

Badan-badan seperti Bank Dunia dan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) akan menghulurkan bantuan dan pinjaman negara tersebut akan disusun semula.

Persoalannya, bagaimana pula jika seseorang individu menghadapi masalah ini?

Adakah wajar individu tersebut dibiarkan bankrap?

Mungkin ramai melihat masalah kewangan yang melanda seseorang individu lebih merupakan masalah terpencil. Namun, permasalahan mikro ini sebenarnya boleh membawa masalah makro yang besar sekiranya dibiarkan.

Di negara kita misalnya, isu hutang individu telah menjadi masalah negara.

Isu hutang pelajaran, hutang bank dan ceti haram telah mencapai tahap yang agak serius sehingga agensi-agensi kerajaan seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) turut menghadapi kesulitan.

Isu harta tergadai kepada Ah Long (paparan Utusan Malaysia tentang restoran mamak tergadai, 6 April 2006) atau bank adalah contoh lain yang berlaku sekarang ini.

Krisis kewangan individu tidak cukup untuk diselesaikan dengan hanya menekankan kepada pengurusan perbelanjaan berhemah kerana itu lebih bersifat pencegahan.

13 Apr. 2006, Utusan Malaysia

No comments: