Thursday, August 17, 2006

Kerana nila setitik

Oleh Mohd. Nahar Mohd. Arshad


PELBAGAI tafsiran dapat dibuat berikutan serbuan oleh Jabatan Imigresen terhadap sebuah syarikat tersenarai di Bursa Malaysia yang didakwa menggaji lebih 2,000 pekerja asing tanpa permit kerja yang sah.

Pastinya sebagai sebuah entiti perniagaan yang berorientasikan keuntungan, kadangkala cara mudah untuk mengurangkan kos pengeluaran ialah dengan mengambil pekerja asing tanpa permit yang sah. Ini merupakan suatu langkah yang murah dan cepat untuk dilaksanakan.

Namun, apabila perkara seperti ini tersingkap, pastinya ada kos yang terpaksa dibayar dan kos tersebut mungkin melebihi jumlah kos yang cuba dijimatkan dengan mengambil pekerja yang tidak sah.

Lebih mengecewakan apabila perkara ini dilaporkan dilakukan oleh sebuah syarikat bertaraf global yang tersenarai di Bursa Malaysia.

Selain mencemarkan imej negara, kredibiliti syarikat-syarikat yang tersenarai juga pasti akan dipersoalkan.

Ini pastinya akan menjejaskan minat para pelabur (tempatan mahupun pelabur asing) untuk melabur di pasaran tempatan.

Tambahan pula dewasa ini pasaran saham tempatan masih dibayangi sentimen yang lemah.

Lebih malang lagi apabila perkara seperti ini berlaku dalam kesibukan kita memperkatakan soal urus tadbir korporat yang telus dan berwibawa.

Isu pemantauan, ketelusan laporan dan kredibiliti pihak-pihak berkenaan terus akan dipersoalkan.

Tafsiran lain; berita ini juga menggambarkan betapa negara kita begitu makmur di mana ramai pekerja asing sanggup datang ke Malaysia sama ada secara sah ataupun tidak hanya semata-mata untuk mendapatkan sesuap nasi. Persoalannya, di manakah pekerja tempatan?

Seperti yang kita sedia maklum, kita mempunyai sejumlah besar siswazah yang menganggur.

Mungkin kerana kelebihan ijazah yang dimiliki, maka mereka tidak bersedia/berminat untuk memenuhi (buat sementara) bidang pekerjaan yang tidak setaraf dengan kelulusan yang mereka ada.

Kita juga boleh tafsirkan bahawa di Malaysia kini sememangnya kita makin kekurangan tenaga kerja peringkat bawahan berikutan taraf pendidikan negara yang semakin baik.

Akibatnya, banyak kilang mahupun ladang-ladang tidak mempunyai pilihan lain selain daripada menggaji pekerja-pekerja asing.

Bagi para pemegang saham syarikat yang terbabit pula, pastinya mereka merasa kecewa terhadap pihak pengurusan yang diharapkan untuk menjaga amanah para pemegang saham.

Selain nilai saham yang mungkin jatuh, nama baik syarikat turut terjejas kini. Hakikatnya, untuk membina reputasi dan nama syarikat yang baik (goodwill) adalah memakan masa yang lama.

Namun, nama yang baik akan tercemar hanya dalam sekelip mata apabila sesuatu perbuatan yang tidak sepatutnya diketahui umum.

From Utusan Malaysia on 18 Aug 2006

No comments: