Wednesday, June 14, 2006

Jihad Ekonomi Orang Melayu

Oleh

Mohd Nahar Mohd Ashad


Misi Nasional untuk meningkatkan martabat ekonomi orang Melayu sekali lagi dilaungkan oleh Perdana Menteri. Bermula dari Perdana Menteri yang pertama sehinggalah kini, orang Melayu sentiasa diingatkan akan kepentingan jihad ekonomi.

Perkara ini penting terutamanya dalam konteks masyarakat berbilang bangsa di Malaysia. Kesaksamaan pembahagian kek ekonomi perlu bagi menjamin kestabilan sosial dan ekonomi. Atas dasar inilah Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah dilancarkan pada tahun 1970 dengan mensasarkan penguasaan 30 peratus ekonomi oleh Bumiputra.

Untuk mencapai matlamat tersebut, orang Melayu perlu bangkit mengubah nasib kaumnya. Allah berfirman: Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri – Ar Ra’d:11.

Jihad ekonomi bangsa Melayu juga penting dalam usaha mengurangkan jurang pendapatan antara kaum di negara ini. Selain itu, peningkatan taraf ekonomi bangsa Melayu turut dilihat dapat mengurangkan perbezaan jurang pendapatan bandar dan luar bandar berikutan kebanyakan orang Melayu masih ramai tinggal di kawasan luar bandar.

Hakikatnya, bangsa Melayu telah banyak berubah jika dibandingkan keadaan mereka sebelum DEB. Pun begitu, bangsa lain turut sama berubah dan mungkin perubahan mereka lebih mendahului perubahan dan pencapaian orang Melayu. Keadaan ini membuatkan perbezaan pencapaian ekonomi antara kaum terus dirasai.

Lantaran itu, apa yang penting sekarang ialah supaya bangsa Melayu terus berusaha untuk memajukan diri dan menggandakan pencapaian sedia ada. Untuk menjadi maju di tanah air sendiri, orang Melayu perlu progresif. Jika bangsa lain bergerak lima langkah, bangsa Melayu perlu bergerak 10 langkah atau lebih ke hadapan. Hanya dengan cara ini kita mampu menyamai dan seterusnya mendahului pencapaian bangsa lain.

Apa yang pasti, bangsa Melayu sudah mempunyai pelbagai kemudahan dan kebolehan. Bak kata pepatah, “perahu sudah di air dan dayung sudah di tangan”. Hanya niat, iltizam dan usaha berkali ganda diperlukan untuk bangsa Melayu bergerak maju.

Dekad yang mendatang bakal membawa cabaran yang lebih besar. Persaingan bukan sahaja perlu dilihat dari konteks domestik, malah cabaran buat orang Melayu di peringkat global adalah lebih besar lagi.

Untuk itu, orang Melayu perlu berjuang berhabis hati untuk memajukan diri. Orang Melayu perlu mencipta peluang sendiri dan membuka peluang kepada bangsanya untuk sama-sama maju. Jika Melayu masih bergantung kepada peluang yang dicipta oleh orang lain, isu tidak mendapat peluang pekerjaan akibat tidak menguasai bahasa Mandarin misalnya, akan terus menjadi batas halangan kemajuan bangsa.

Orang Melayu juga perlu merebut segala peluang yang ada. Contohnya, potensi orang Melayu untuk maju ke peringkat dunia dalam industri produk halal adalah sangat besar. Yang penting, orang Melayu perlu belajar mengambil risiko dan teknik perniagaan yang terurus bagi mencapai matlamat ini.

Pada masa yang sama, profesional Melayu perlu menabur bakti memajukan generasi baru Melayu. Mereka merupakan model kejayaan bangsa dan bimbingan mereka sangat-sangat diperlukan. Sikap tamak, cemburu dan mementingkan diri sendiri perlu dikikis jika orang Melayu ingin melihat bangsanya maju dan berdaulat di tanah air sendiri.

No comments: