Wednesday, June 14, 2006

Penyelesaian Jurang Kekayaan yang Melebar

Oleh

Mohd Nahar Mohd Arshad
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia


Usaha untuk mengurangkan jurang kekayaan merupakan suatu agenda berterusan yang perlu sentiasa diambil berat. Perkara ini menjadi lebih penting terutamanya dalam konteks negara berbilang bangsa seperti Malaysia. Lantaran itu, dalam setiap agenda pembangunan sosio-ekonomi negara, perkara ini tidak pernah diabaikan.

Dewasa ini, persoalan jurang kekayaan yang kian melebar merupakan suatu isu global. Bank Dunia misalnya, mempunyai motto untuk mewujudkan dunia yang bebas dari kemiskinan (Working for a World Free of Poverty). Hakikatnya, matlamat motto tersebut terlalu jauh untuk dicapai. Masalah kebuluran yang melanda beberapa negara merupakan tragedi kemanusiaan yang terburuk dalam sejarah dunia di mana pada masa yang sama, sebahagian penduduk dunia hidup dalam kemewahan.

Menyorot kepada penyelesaian permasalahan ini, isu jurang kekayaan memerlukan pendekatan yang holistik. Kaedah radikal yang dibawa oleh Karl Marx dalam sistem ekonomi perancangan pusat yang membahagikan kekayaan secara sama rata, ternyata gagal. Sistem ekonomi kapitalis pula dilihat sebagai penyebab kepada wujudnya perbezaan jurang kekayaan pada masa kini.

Justeru itu, alternatif terbaik seharusnya disingkap dalam ajaran Islam yang merupakan satu agama yang lengkap dan harmoni. Kejayaan Islam membawa penyelesaian kepada permasalahan ini terbukti dengan lupusnya amalan hamba abdi di Semenanjung Arab setelah beberapa tahun kedatangan Islam. Lebih menarik lagi, kaedah yang diambil Rasulullah SAW terlaksana tanpa sebarang konflik sisio-ekonomi. Ini berbeza dengan pendekatan Abraham Lincoln yang berusaha memansuhkan amalan hamba abdi di Amerika tetapi berkesudahan dengan konflik sosio-ekonomi yang parah.

Sebenarnya, agenda mengurangkan jurang kekayaan bukan sahaja menjadi tanggungjawab kerajaan. Individu dan masyarakat sebenarnya memainkan peranan yang sama penting.

Keprihatinan individu dan masyarakat terhadap mereka yang kurang bernasib baik menjadi inti pati kepada pencapaian matlamat ini. Dengan wujudnya masyarakat penyayang, isu agihan kekayaan akan dapat dikurangkan. Nilai-nilai positif seperti rasa kasih sayang, prihatin, bantu-membantu dan persaudaraan merupakan nilai-nilai mulia yang dapat membantu dalam merialisasikan objektif ini.

Dengan nilai-nilai mulia seperti inilah perasaan untuk beramal jariah seperti memberi zakat, sedekah, wakaf, derma dan sebagainya akan mekar dalam sesebuah masyarakat. Pemupukan nilai-nilai mulia ini bukanlah asing dalam ajaran Islam kerana semua ini telah terkandung sebagai cara hidup Islam yang tinggi.

Selain itu, Islam juga memberi penyelesaian kepada isu jurang kekayaan yang melebar dengan melarang aktiviti-aktiviti yang mempunyai elemen-elemen ketidakadilan dalam sosio-ekonomi.

Pengharaman riba, judi, rasuah, mencuri, menipu, menyorok barang dan sebagainya adalah ditegah. Ini kerana, semua aktiviti ini membawa implikasi sosial dan ekonomi yang berat sebelah, bersifat diskriminasi dan tidak adil.

Islam juga mendekati permasalahan ini dengan menyediakan institusi pasaran yang adil dan harmoni. Agihan kekayaan yang saksama dicapai dengan memastikan institusi pasaran berjalan dalam suasana harmoni bermula dari peringkat agihan sumber-sumber ekonomi; kepada peringkat pengeluaran dan sehinggalah ke peringkat pasca pengeluaran. Institusi pasaran yang adil adalah penting kerana di sinilah pengiktirafan ke atas setiap usaha gigih yang dijalankan akan diperolehi. Secara mudah, mereka yang rajin berusaha akan mendapat habuan lebih dari mereka yang malas berusaha. Namun, pada masa yang sama, Islam turut menekankan agar mereka yang berjaya tidak melupakan mereka yang gagal dan tidak bernasib baik..

Jelas bahawa isu agihan kekayaan yang adil merupakan isu kompleks yang memerlukan sebuah sistem yang baik, pengawasan yang efektif dan tingkah-laku agen-agen ekonomi yang berasaskan nilai-nilai murni.

No comments: